Historie dieselu? Stačilo málo a jezdili jsme stuartem…
Vážně, kdyby se věci daly do pohybu o něco dřív, 125. výročí prvního vznětového motoru jsme si mohli připomínat loni (2016). A neříkali bychom mu diesel, ale nejspíš stuart. V roce 1891 totiž anglický inženýr Herbert Akroyd-Stuart zkonstruoval motor, který fungoval na stejném principu jako motor Rudolfa Diesela, který spatřil světlo světa o rok později.
Ke své smůle ale Herbert Akroyd-Stuart (na fotce uprostřed) nezískal na vznětový motor patent. Rudolf Diesel ano.
A tak dneska jezdíme s motory, které nesou jeho jméno.
Úplné začátky? Čtyři tuny žádná váha
Od patentu k motorům pro auta bylo ale v případě dieselu daleko. Sám Rudolf Diesel je jejich použití pod kapotou osobních aut nedožil. Důvody? Třeba už ten, že Dieselův prototyp měl přes čtyři tuny. Do auta poněkud nepraktické. Teprve po první světové válce nastalo postupné zmenšování a první naftové motory začaly v nákladních autech nahrazovat motory na dřevoplyn.
Osobáky si na naftový motor musely počkat další desetiletí – prvním modelem, který měl jezdit na naftu (minulý čas je správně, úřední byrokracie jej nepustila do výroby) byl Citroën Rosalie, prvním nafťákem, který se vyráběl a jezdil, se stal v roce 1936 Mercedes 260 D. Nevyráběl se dlouho, válka nastavila (nejen) automobilovému průmyslu jiné priority.
Druhá půlka 20. století – diesely se zmenšují a dostávají turbo
Po ní začala nafta dobývat svět osobních aut frontálním útokem – pod kapotu montovaly dieselagregáty všechny známé značky, výhradně ale do velkých aut. V roce 1968 se pak naftový motor poprvé podíval pod kapotu auta s obsahem 1,3 litru. Kombík Peugeot 204 Break byl úspěšný ve Francii i jinde.
Turbodiesel? Motosvět se dočkal o deset let později, kdy ve Spojených státech vyjel na silnice Mercedes, konkrétně třístovka SD, třílitr se 111 koňmi. V Evropě má prvenství mezi turbodiesely francouzský Peugeot 604. Z dva-trojky dával 88 koní. Osmdesátá a devadesátá léta, stejně jako začátek třetího tisíciletí – diesel vylepšoval, co se dalo. Přímé vstřiky (TDI, HDI), například.
Současnost? Doba temna :(
Poslední roky se o naftových motorech nejčastěji mluví v souvislosti s bojem proti sazím. Automobilky montují do výfuku flitry pevných částic, stále častější jsou podvody s emisemi, začíná se docela vážně mluvit o tom, že diesel je passé a během pár let skončí. Doufáme, že ne, byla by to věčná škoda.