21.03.2015

Mercedes-Benz 500SEC - SPA 1989, AUTOART 1:43

Dle tradice vyráběl Mercedes-Benz vždy speciální typ vozu, který se odlišoval od ostatních modelových řad svou vysokou úrovní individuality: kupé. Dva roky po uvedení nové S-Klasse řady W126, byla série v roce 1981 na IAA ve Frankfurtu obohacena o stylové kupé s označením C126. Moderně střižená karoserie, kterou navrhnul designér Bruno Sacco, se mohla pochlubit aerodynamickým součinitelem  odporu vzduchu o hodnotě 0,34. Kvůli absenci B-sloupků muselo oproti limuzíně dojít k mnoha bezpečnostním úpravám, zejména vyztužení ocelovou konstrukcí a zpevnění střechy. Kromě pohledu z boku se kupé výrazně lišila od limuzín ještě přední svou částí. Klasická chromovaná maska chladiče byla nahrazena sportovnějším rámečkem s velkou trojcípou hvězdou. Rovněž nárazník se mírně odlišoval a byl standardně vybaven mlhovkami.

Mercedes-Benz 500SEC - SPA 1989, AUTOART 1:43

Dvoudvéřový švihák byl z počátku nabízen pouze ve dvou variantách: 380SEC a 500SEC. Po Faceliftu v roce 1985 byly ve Frankfurtu kromě nových limuzín představeny i modernizované kupé a mimo jiné nejvýkonnější C126 s motorizací 560 SEC a 380SEC bylo nahrazeno novou 420SEC. Po stránce zevnějšku se vozy lišily jen mírně. Vroubkované boční lišty byly nahrazeny hladkými. Byly také použity upravené nárazníky a větší kola.

Modely SEC byly vyráběny dlouhých 10 let. Jejich produkce byla ukončena roku 1991. Vzhledem k luxusnímu pojetí i době výroby je celkový počet kusů 74.060 poměrně vysoký. Nejvíce prodávanou variantou se stal logicky model 500 SEC, který jako jediný vznikal po celou dobu produkce.

Firma AutoArt, která je mezi sběrateli po celém světě známá produkcí vysoce kvalitních modelů automobilů především v měřítku 1:18 se občas pustí i do měřítka 1:43. Právě to je případ modelu Mercedes-Benz 500SEC. Ten firma Autoart kromě „civilních“ verzí ve stříbrné a šedé a antracitové metalíze vyrábí i v závodních verzích. Tyto modely ztvárňují vozidla, která se v roce 1989 zúčastnila 24 hodinového závodu Spa-Francorchamps. Zde Mercedesy 500SEC vylepšené dvorním úpravcem Mercedesu, společností AMG, soupeřily s těžkou konkurencí v podobě vozů Ford Sierra Cosworth a BMW M3. AutoArt vyrábí vozy se startovními čísly 5 a 6, které jsou jinak v podstatě identické. Recenzovaný model nese číslo 5 a jména Heyer, Mertes a Weiss.

Model jako takový velmi věrně vystihuje tvary své předlohy. Rovněž celkové posazení vozu je nižší než u sériového 500SEC, což přesně kopíruje skutečnost. Velmi autenticky (alespoň na poměry svého měřítka) působí i potisky a reklamní polepy. Najdeme zde velké množství reklam firem od König Pilsener přes Shell až po Hugo Boss. Každá z nich je provedena s jemností a potisk neruší celkovou povrchovou úpravu. Velmi jemně jsou provedeny i detaily jako anténka nebo výplet závodních kol BBS. Přední i zadní světla působí velmi realisticky. Možná jen přední maska se může zdát trochu ošizená, neboť je celá jen matně černá. U skutečného vozu č.5 tomu ovšem nebylo jinak. Interiér nepostrádá sebemenší detail, můžeme tu tak najít zmenšené závodní sedačky, bezpečnostní pásy, výztužný rám a podobně.

Ačkoliv běžně modely závodních vozů zásadně nesbírám, tento model závodního Mercedesu jsem si nemohl nechat ujít, neboť jsem velký obdivovatel tohoto automobilu i ve skutečnosti. Dalším důvodem ke koupi byla i příjemná cena, neboť byl nabízen ve slevě. Celkově vzato hodnotím výrobek firmy AutoArt hezkou dvojkou. Není zcela dokonalý, ale velmi se mi na něm líbí určité detaily. Jsem velmi potěšen, že se firma AutoArt kromě modelů 1:18 začala zybývat i velikostí  1:43 a přináší tak do tohoto měřítka nové trendy co se detailnosti a propracování týče. Z těchto důvodů to určitě nebude poslední model od tohoto výrobce v mojí sbírce.

Pro Smallcars sepsal Milan Kisvetr

Staňte se naším fanouškem na Facebooku
Modely ihned k sipozici

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace