09.02.2017

Tatra slaví. První Präsident vyjel do světa před 120 lety

Kopřivnická Tatra. Legendární automobilka, která měla v posledních dvou desetiletích párkrát pořádně namále. Přežila a vypadá to, že bude fungovat i dál. Jako nejstarší automobilka ve střední Evropě. A jako druhá nejstarší na světě.  

Tatra slaví. První Präsident vyjel do světa před 120 lety

Letošní rok je pro Tatru rokem kulatého výročí, je to 120 let, co v Kopřivnici vyrobili vůbec první auto se spalovacím motorem ve střední Evropě – NW Präsident, model odvozený z kočáru Mylord. Hned o rok později vyjel z automobilky Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft (Nesselsdorfer je německy Kopřivnice) i první náklaďák. Stejně jako Präsident měl motor Benz. Tedy dva motory Benz. 

Pak už to šlo ráz na ráz. Kopřivnická auta přešla od německé školy k francouzské a Hans Ledwinka, geniální konstruktér, vymýšlel stále nová a nová vylepšení. V roce 1923 přišel s kombinací páteřové roury, výkyvných, nezávisle zavěšených poloos a vzduchem přímo chlazeného motoru – tzv. tatrovácká koncepce automobilu od té doby nechybí v žádné Tatře.

První model s novou Ledwinkovou koncepcí? Tatra 11 z roku 1923, první kopřivnické auto, které má slovenské pohoří v názvu od začátku vývoje. V Tatrách to Tatrám prostě šlo ;)

Tatrovky se vůbec vydávaly do prostředí, kde to obecně autům moc nesvědčí. V roce 1931 se vydali sochař František Foit a zoolog Jiří Baum s Tatrou 12 do Afriky, aby ji projeli z Alexandrie do Kapského města na jeden zátah. Podle vlastních slov ujeli 24 000 km bez jediného defektu.

Po válce na Foita s Baumem navázali Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund, kteří s Tatrou 87 projeli cestou necestou Afriku a Jižní Ameriku. Tatra 87 byla oblíbená ale nejen mezi cestovateli –  v garáži ji měli básník Vítězslav Nezval, nositel Nobelovy ceny za literaturu John Steinbeck, ale taky Klement Gottwald, Antonín Zápotocký nebo generál Rommel.

O Tatře by se dalo popsat hodně papíru. My se spokojíme s několika odstavci a přáním, ať se v Kopřivnici ještě někdy vrátí k osobním autům. Náklaďáky sice umějí skvělé, ale popravdě, jako rodinné auto se prostě nehodí ;) Zato takové vozy jako Tatra 31, Hadimrška, proudnicová Tatra 77 nebo poválečná Tatra 603… navazovat na co je určitě.

Tak třeba se dočkáme. Každopádně, do Kopřivnice přejeme ke 120. narozeninám prvního Präsidenta všechno nejlepší!

NÁŠ TIP: Modely aut Tatra na SmallCars

Staňte se naším fanouškem na Facebooku
Modely ihned k sipozici

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace